בכנס אייקון שנערך בסוכות הרציתי על עיצוב התלבושות בסדרת הטלוויזיה “זרה”, המבוססת על ספרי “נוכריה” מאת דיאנה גבלדון. הזמן היה קצר ולכן הבטחתי לכתוב כאן בפירוט על אחת השמלות, שלא הספקתי לדון בה בהרצאה.
מעצבת התלבושות של סדרת הטלוויזיה, טרי דרסבך, הסתמכה בין השאר על ציורים מן המאה ה-18 ליצירת השמלות המפוארות שנלבשות בפריז של לואי ה-15.
אחת מהן נעשתה לפי דגם מוכר באמנות, המכונה “שמלת ואן דייק”, על שם הצייר הפלמי בן המאה ה-17. אנתוני ואן דייק צייר פורטרטים רבים של נשים בסגנון שמלה מסוים. כפי שניתן לקרוא כאן, מאפייניה העיקרים הם: צבעי שחור-לבן, שימוש בבדי סאטן חלקים , שרוולים נפוחים (לפעמים עם חריצים) קשורים בסרטים, תחרה במחשוף ובחפתים, תכשיטים המקשטים את השמלה בצורה אי-סימטרית.
הנה שניים מציוריו של ואן דייק (לחצו על כל תמונה כדי להגדילה):
ציורים נוספים שלו אפשר לראות בין השאר כאן.
הציורים הללו היוו השראה גם מאה שנה לאחר מכן, אם כי ככל הנראה בעיקר לתלבושות בפורטרטים, ולא דווקא ללבוש יומיומי או אפילו חגיגי, כמו בדיוקנאות האלה מן העשור הרביעי של המאה ה-18.
השמלה שטרי דרסבך יצרה לקלייר היא מחווה מודעת לשמלת ואן דייק. זאת השמלה היחידה שמאובזרת בתכשיטים א-סימטריים כחלק בלתי נפרד ממנה, כולל מעין מחזיק מפתחות דקורטיבי. השחקנית קטרינה באלף מפיחה בה חיים בצורה מקסימה, בין השאר באחת הסצינות המרגשות ביותר בעונה השניה של סדרת הטלוויזיה.
ניתוח נרחב יותר של הנושא אפשר למצוא בפוסט שבו גיליתי את העניין בכלל, בבלוג התלבושות המצויין FrockFlicks.
אתם מוזמנים גם לדף האירוע של ההרצאה בפייסבוק, שכולל קישורים מעניינים.